Torsdag ble et mulighetsstudie for å utvikle tømmerterminalen på Sørli til en flerbruksterminal lagt fram for politikere og andre tilhørere på Stortinget. Studiet viser at det er liten risiko i å utvide dagens spor med 200 meter i tillegg til å bygge et nytt. Den samfunnsøkonomiske gevinsten kan bli stor ved at godskapasiteten øker, gods kan flyttes fra veg til bane og at det vil komme industrietableringer i området.

Positivt om Sørli

- Et industrieventyrInnlandsporten.

En som har stor tro på prosjektet er regiondirektør i NHO, Jon Kristiansen. Han mener Innlandet står ovenfor et industrieventyr, og at Sørli står sentralt i dette.

- Vi har aksen Raufoss, Hamararegionen og Kongsvinger. Da må vi ha adgang ut. Dette handler egentlig om mobilitet ut til markedene, sier han.

For Innlandets del betyr dette å bygge jernbane og bygge terminaler.

- Det er Innlandets havner, sier Kristiansen.

Stor rolle

Og han mener Sørli vil kunne ha en stor rolle her:

- Sørli som mutiterminal har et stort potensiale for å tiltrekke seg mang investeringer, mener Kristiansen.

Han mener sannhetens øyeblikk er nå.

- Nå bygges intercity med dobbeltspor til Hamar. Nå har vi muligheten ikke bare for Innlandet, men fra Narvik gjennom Innlandet til Europa.

Positive signalerGodsdirektør i Bane Nor, Oskar Stenstrøm.

Investeringene på Sørli er beregnet til omlag 200 millioner kroner. Nøkkelen ligger hos bane Nor. Godsdirektør Oskar Stenstrøm ga positive signaler, men hadde noen forbehold på Storinget torsdag.

 Vi ser positivt på Sørli, og ser det som en mulighet for framtidig og nødvendig industrietablering.

Men Stenstrøm ønsker likevel å være tydelig på at de ikke har tatt beslutning om de skal satse på Sørli eller ikke. Det skal etter planen skje i løpet av våren.

- Vi er i prosess, sier han.

Stenstrøm sier at en av vurderingene de må gjøre er håndtering av den risiko som er knyttet til framtidige industrietableringer.

Tilgang

Men Stenstrøm er også klar på at en av de størst fordelen ved Sørli er den enorme tilgangen på virke, og at analyser viser at det kan bli en fortsatt positiv vekst særlig på tømmer.

- Det betyr at det også er et grunnlag for å ekspandere på terminalen. Kombinerer man det med et potensial for industrietablering, får vi plutselig en måte å håndtere risikoen på, sier han. Men han legger til at Bane Nor vil være en katalysator for en slik utvikling, men at de må vurdere samfunnsnytten og risko.

Mulighetsstudiet for Sørli ble lagt fram på Stortinget torsdag.