På Viksjordet med utsikt og nærhet til Mjøsa vil Dæhlie gjennom selskapet Sisa Invest  AS bygge rekkehus og lavblokker på den ene siden av vegen. På den andre siden butikk og leiligheter.  Totalt dreier det seg om rundt 240 boliger, samt butikk. De vil bygge miljøvennlig og for framtida. 

Les mer om andre prosjekter på Tangen her

For framtida

Prosjektet var et samarbeid mellom Sisa Invest AS og Høyen Eiendom AS. Det er enighet om at sistnevnte trekker seg ut av prosjektet, og det betyr at det er det Dæhlie-eide selskapet som nå har prosjektet 100 prosent. 

Dæhlie har en klar begrunnelse for hvorfor han ønsker å bygge akkurat her. Viksjordet vil nemlig ligge nært den nye jernbanestasjonen som bygges på Tangen i forbindelse med det nye dobbeltsporet som kommer. Da blir reisetida til Gardermoen 22 minutter og Oslo 45 minutter. Det legges opp til to avganger i timen.

- Det er unikt at det bygges en ny jernbanestasjon. Det skjer aldri. Tenk å få bygge boliger rundt en ny jernbanestasjon. Det er ikke hverdagskost, sier han. 

Dæhlies hovedvisjon er at nærheten til jernbane og offentlig kommunikasjon vil få en ny storhetstid i årene som kommer.

- Vi tror det vil være politiske incitamenter til å satse på å bo nært jernbane og minske bilbruken, sier Bjørn Dæhlie.

Han mener dette kommer til å bli forsterket ved at det er dyrt å bo i Oslo, det blir trangere og vanskeligere å bevege seg i hovedstaden. Det er også press i Lillestrøm, Råholt og Eidsvoll.

Sistnevnt er et sted som ligger Dæhlies hjerte nært, og hvor han også satser i forbindelse med jernbaneutbygginga.

Forsinket

Dobbeltsporet fram til Hamar skulle opprinnelig vært ferdig i løpet av 2027. Bane NOR trenger minimum ett år ekstra for å bygge dobbeltsporet gjennom Stange og over til Espern. Årsaken er blant annet for å minimere belastningen på det internasjonalt vernede våtmarksområdet i Åkersvika, og på grunn av usikkerhet med å få levert det nye signalanlegget ERTMS. Signalanlegg er avgjørende for sikkerheten på jernbanen.

Det får også konsekvenser for Dæhlies prosjekt.

- Å bygge boliger for salg ved en jernbanestasjon betinger at den er åpen og i drift, så vår fremdrift vil være helt avhengig av når stasjonen vil stå klar og i drift. Vi forstår at dette ikke har bare med arbeidet på Tangen å gjøre men også med innkjøring mot Hamar og at en nå snakker om en forsinkelse på 1-2 år på grunn av dette. Det betyr vel at vi snakker 2029 fremfor 2027, sier Dæhlie.

UniktBjørn Dæhlie ved Viksjordet der det planlegges rundt 240 boliger.

Sisa Invest vil tilby noe for alle på Viksjordet, for eksempel til barnefamilier som vil ut av byen.

Men han tenker ikke bare at Tangen skal være noe for de som arbeider i Oslo-området.

- Det er mange store arbeidsplasser nordover og det kommer et nytt sjukehus. Det er ikke mange minutter nordover. Vi håper å presentere noe folk blir interessert i, sier Dæhlie.

Han legger til at en butikk er avgjørende for suksess.

- Skal en få folk til å bo her må det være enkelt å handle. Det ene tar det andre, og det har vi vært klare på hele tida.

Dobbeltsporet og nærhet til den nye jernbanestasjonen er en hovedgrunn til at de satser. Den andre er miljø.

- Vi ønsker å se på en grønn måte å bo på. Kongstanken er energieffektive og miljøvennlige hus, sier Bjørn Dæhlie.

Relativt raskt

Viksjordet er inne i en planprosess hvor områdereguleringen har vært ute på høring.

Bjørn Dæhlie innrømmer at han er en utålmodig sjel, men at han som eiendomsutvikler har lært seg å være tålmodig.

På Viksfossen der det legges opp til rundt 40 boliger, er derimot den kommunale planlegginga ferdig, og spaden kan stikkes i jorda.

- Her har vi en tilvisningsavtale med kommunen. Det ligger til rette for å komme igang relativt raskt, sier Dæhlie.

Fornøyd med kommunenFungerende ordfører Truls Gihlemoen ønsker Bjørn Dæhlies satsing på Tangen velkommen.

Han er fornøyde med samarbeidet med Stange kommune.

- Hadde ikke Stange kommune vært så positive så hadde vi ikke gjort det. En ting er et prosjekt og  å bygge en destinasjon. Men hadde vi hatt en kommune som ikke syntes det var en god idè så hadde vi ikke gjort det, sier Bjørn Dæhlie.

Han føler at de har blitt heiet på av Stange kommune.

- Dette er et resultat av arbeidet kommunen gjorde for å få nye Tangen stasjon og videreføring av det. Vi er veldig fornøyde, sier Dæhlie.

Ordfører klar for storsatsing

Les om prosjektene