Denne uka ble de 14 prosjektene i Innlandsporteføljen presentert på Atlungstad. Dette er en storsatsing der målet er at Innlandet skal ta på seg ledertrøya i det grønne skiftet.

 

10.000 nye arbeidsplasser

Prosjektet er et samarbeid mellom Statsforvalter, fylkeskommune, Innovasjon Norge og næringslivet. Det offentlige skal gi støtte og fart gjennom offentlige støtteordninger og og faglig kompetanse.

Og målene er store innen 2030:

  • Utslipp skal reduseres med 50 prosent.
  • Verdiskapningen skal økes med 40 milliarder kroner
  • 10.000 nye grønne arbeidsplasser
  • 26 milliarder i økt eksport

Det er pekt ut 14 konkrete prosjekter, og flerbruksterminalen på Sørli flerbruksterminal er altså en av disse.

- Dette viser at Innlandsporteføljen ser viktigheten av og har trua på Sørli som et av de store satsingsområdene i Innlandet, og ser det unike ved Sørli, sier næringssjef i Stange kommune Erik Habberstad.

Han tar det som et signal på at hjelpeapparatet vil legge kraft i og gi prioritet til etableringer som kommer her.

Mange er interessertErik Habberstad

Habberstad forteller om stor interesse for etableringer på Sørli som har en tømmerterminal tilkoblet Dovrebanen, og som har kort veg til E6, riksveg 3 og riksveg 24 hvor det daglig frekventerer 3.000 lastebiler.

- Det unike her er beliggenheten som er så sentral. Det er også nære Oslo og Gardermoen, og ikke minst er det landets beste råvareområde for tre. Her er det best vekstvilkår, sier Habberstad. 

Området har allerede flere etableringer som massetak og asfaltproduksjon,samt landets nest største tømmerterminal. KB Gruppen har drevet omfattende pukk og grusvirksomhet på området.  

Storsatsing

På Sørli planlegger Vyrk å etablere et stort industrianlegg som skal produsere tynnfiner og OSB som har blitt importert i store mengder fra blant annet Russland. Selve platefabrikken vil koste rundt 250 millioner kroner og vil gjøre at Skandinavia blir selvforsynt med OSB-plater. Målet er å også eksportere produktene gjennom jernbanen på Sørli. Totalt vil hele industriprosjektet koste rundt 1,2 milliarder kroner og skape mellom 300-400 arbeidsplasser.

Sørli kan også bli en viktig brikke i satsinga på biokull i Norge.

- Sørli kan bli viktig i videreforedling av skogen som råvare og dermed eksport av ferdigvarer, sier Habberstad.

I 2024  etablerer Carkonett seg her. Selskapet har godstransport 65 prosent av all godstransport på bane i Norge.

Området er i dag planavklart eller regulert ferdig på 1400 mål, og det er lagt inn forslag om en utvidelse på ytterligere 275 mål i arealplanen som er ute på høring. Og det er ytterligere utvidelsesmuligheter i framtiden om det er behov for dette, sier Habberstad.

Utbyggingen tar verken bebyggelse eller dyrket mark.

Mer om næring