Kunnskapsministeren jobber med en Stortingsmelding om hvordan gjøre skolen mer praktisk, og hun ser ikke bort fra at en kan kjenne igjen noe fra Vallset skole i denne meldinga når den er klar.

- Vallset skole har rykte på seg for å være flinke til dette, sier kunnskapsministeren.

Aktiv skole

For her har de satt en Aktiv skole i system.

AKTIV læring er en integrert del av undervisningen og det er timeplanfestet at det skal være minst to slike økter i uka for alle trinn. Flere klasser har mye mer. Det trenger ikke alltid være hele undervisningsøkter, men som en del av økta.

AKTIV læring er delt i to typer:

  • AKTIV læring som innebærer fysisk aktivitet som får opp pulsen (FAL).
  • AKTIV læring i form av andre læringsarenaer som uteskole, aktiv dag (hel dag på skolekjøkkenet, lekpreget undervisning på trinn, eller for eksempel hel dag på sløyden).

Imponert ministerKunnskapsminister Tonje Brenna besøkte Vallset skole.

Og Tonje Brenna var imponert av det hun fikk se da hun møtte elever på flere trinn og fikk se hvordan undervisninga foregår.

- Jeg har møtt unger som koser seg, som sier at de har det enda hyggeligere sammen, og at de husker bedre det de lærer.

Hun sier at det ofte blir tenkt praktiske fag når en snakker om en praktisk skole, men at det også handler om å gjøre undervisninga praktisk i for eksempel, norsk, matte eller engelsk.

Hun sitter igjen med et veldig godt inntrykk av Vallset skole der elevene lærer masse, lærerne er entusiastiske og opptatt av å ha aktive elever

- Jeg har kost meg.

Hun er spesielt imponert av hvor gjennomført det hele er.

- Inne i gymsalen med matte, ute på lekeplassen med påskerebus ute, at man finner praktiske måter å jobbe med fagene på.

Og rektor Tanja Witchen satte pris på at kunnskapsministeren kom.

- Det er fint at hun ville se hvordan vi jobber. Dette er noe vi har trua på, sier hun.

EffektKunnskapsminister Tonje Brenna fikk prøve ut flere sider ved undervisninga ved Vallset skole.

Og lærerne ved Vallset skole sier argumentene for AKTIV læring er mange og gode:

  • Elevene er mer aktive i det de øver på. Skolen bruker samme opplegg flere ganger, slik at der blir repetert øving og sånn at en sikrer at alle har læringsutbytte.
  • FAL er selvdifferensierende, alle får til noe, og det er ikke så synlig at noen strever 
  • Læringseffekten blir større, fordi man kan leke og være aktiv samtidig. De kobler også teori og praksis bedre, omsetter kunnskapen sin på en god måte. 
  • Når de har jobbet med noe i FAL-økt, og har om det samme en teoretisk økt senere, er flere kobla på og læringsutbyttet blir bedre
  • Learning by doing
  • Leken motiverer, elevene gleder seg til FAL-øktene
  • FAL favner og treffer flere, det gir ulike innfallsvinkler på samme tema
  • For at FAL skal lykkes på en skole, er det viktig at det er timeplanfesta og at ledelsen er en pådriver. Lærerne opplever at ledelsen  støtter arbeidet og lar lærerne dele erfaringene sineog legger til rette for at lærerne deler oppleggene med hverandre - for eksempel ved at de får litt tid av fellestida til å prøve ut oppleggene og leke litt sammen. 
  • Elevene selv sier:  - Det er gøy å ha det, at vi er i aktivitet, vi lærer nye ting på bra måte fordi det er gøy, når vi leker så lærer vi det mye fortere, fine aktiviteter.