NHO-topp: - Stange er framoverlent
Viseadministrerende direktør i NHO Anniken Hauglie besøkte torsdag Stange, og beskrev kommune som framoverlent i næringsutvikling.
Hauglie rakk i løpet av to timer å besøke Innlandsporten, Sørli og Furnes Jernstøperi.
Næringsvennlig
Coop har investert 150 millioner kroner på Innlandsporten og NHO-direktøren fikk blant annet se det som er er Norges mest komplette ladeepark med 90 ladepunkter for el-biler, biogass og hydrogen. Lastebil og transportnæringa er også en satsing. 40 prosent av klimautslippene i Innlandet er fra tungtransporten og gjennomgangstransporten utgjør en stor del av utslippene i Stange.
Eiendomssjef i Coop Innlandet Ulf Storbækk, fortalte at de har satset på konseptet med lading og handel. De ønsker også å satse videre på cirka 25 mål som ikke er utbygd på vestsiden, og få en industriutvikling på 60 mål på østsiden.
Han beskrev Stange som en næringsvennlig kommune.
Og NHO-direktøren likte det hun så.
- Dette er framoverlent og framsynt. Kundene etterspør klimaavtrykk. At det her er en ladehub, skaper store muligheter. Det er utrolig bra at en tilrettelegger som en har gjort her, sa Hauglie.
Hun ga også Stange kommune en stjerne i boken for at dette hadde blitt realisert.
Innlandsporten blir trolig Norges første komplette energistasjon
Regiondirektør Jon Kristiansen mener Stange er et stjerneeksempel på en kommune som med begge hendene benytter muligheten til næringsutvikling når samfunnets infrastruktur bygges ut.
Industrieventyr
NHO-direktøren var også på Sørli og fikk høre om det man håper på nå skal bli et industrieventyr. En forutsetning for dette er at Bane NOR satser, og det gjør de nå med forlengelse av dagens spor og et nytt.
- Sørli er først ute i vår satsing .Prosjektet er bestilt. Investeringsbeslutningen er det neste, fortalte Siv Mette Myrvold leder tømmerterminalen Bane NOR.
- Dette ser fantastisk ut. Bare med tømmer er dette samfunnsøkonomisk lønnsomt. Resten er bonus, fortalte hun.
Prosjektet er slik at det kan bygges ut videre.
Og Gaute Nøkleholm i Romedal og Stange Almenning og Rune Bergsodden i GHG Eiendom fortalte om mange interessenter som ønsker å satse på Sørli, de fleste utenlandske. Planen er å bygge industri rundt terminalen for at både tømmer og gods kan fraktes ut, ikke minst til eksport.
- Vi vil fylle opp med industri som er gjensidig avhengig av hverandre, store volum skal inn og ikke fraktes ut før det er et ferdig produkt. Vi tar samfunnsoppdraget om mer eksport på alvor, sa Gaute Nøkleholm.
Han hadde to viktige beskjeder til Hauglie.
- Godstransport må prioriteres.
- Kraftutfordringen må løses.
- Her må dere i NHO ut i felt og bli medi krigen, sa han.
Det lovde Hauglie at NHO.
- I dag er det slik at kommuner sier nei til og med før noe som helst er vurdert. Vi må forklare konsekvensene om ikke vi får mer strøm i kontakten, sa Hauglie.
Integrering
Hauglie avsluttet sitt besøk hos Oddbjørn Maurdalen og Furnes Jernstøperi AS. Her fikk hun høre om en bedrift som utmerker seg på integrering og lavt sjukefravær.
Hun fikk også høre at bedriften jobber med opplæring innen støperi sammen med NTNU.